The man in front of my studio door is there every day. His face is tanned and he gives a friendly smile. What does he want? Nothing of real importance is left to us humans since our city has been governed by artificial intelligence. The machines are happy when we are artistically active. They are enthusiastic about this very original, very human talent. They wonder how we function. They are fascinated by our imperfections. They find our daily pursuits amusing: how do you people stay sane? How do you manage to control your emotions? Sometimes the machines laugh at us! Do they laugh out of pity? You’re doing fine, they tell us, we are doing all we can to ensure you do not become extinct. They motivate us to see meaning in art and keep painting! I leave my studio. The man stands at the door, smiling and says, as he does every day: “Keep it up. Imperfection is good!”
Der Mann vor der Eingangstür meines Ateliers steht dort jeden Tag. Sein Gesicht ist braun gebrannt und er lächelt freundlich. Was will er? Seit unsere Stadt durch künstliche Intelligenz geregelt ist, sind für uns Menschen keine wichtigen Aufgaben mehr zu bewältigen. Maschinen freuen sich, wenn wir künstlerisch tätig sind. Sie sind begeistert von diesem ursprünglichen, menschlichen Talent. „Wie funktioniert der Mensch?“, fragen die Maschinen. Unsere Unvollkommenheit fasziniert sie. Sie finden unsere alltäglichen Beschäftigungen amüsant: „Wie regulieren Menschen ihr mentales Gleichgewicht? Wie schaffen es Menschen, Emotionen zu kontrollieren?“ Manchmal lachen die Maschinen über uns! Lachen sie aus Mitleid? Uns geht es gut, behaupten die Maschinen, wir sterben nicht aus! Maschinen motivieren uns, einen Sinn in künstlerischer Tätigkeit zu suchen. Ich verlasse mein Atelier. Der Mann steht immer noch vor der Tür und lächelt und sagt, wie jeden Tag: „Mach’ weiter! Unvollkommenheit ist gut!“